dimarts, 22 de març del 2016

Un nou mapa escolar per evitar tancar grups de P3




L’anunci, per part d’Ensenyament, de disminuir l’oferta de places de P3 a la ciutat de Lleida ha generat rebuig en la comunitat educativa i desacord en els grups polítics municipals. Nosaltres ja vam manifestar al Director territorial la nostra disconformitat i la necessitat de reconsiderar el tancament de grups. Finalment, sembla que es farà marxa enrere si hi ha prou preinscripcions, una decisió que celebrem gratament.

Com ja vam explicar al senyor Cullerés, creiem que hi ha altres mecanismes reguladors per compensar la disminució de la demanda escolar causada per la caiguda de la natalitat. Segurament, el més efectiu, i que ja vam aplicar l’any 2005, quan ERC era al capdavant del Departament d’Ensenyament, és la reducció de ràtio en tots els centres de la ciutat, tant públics com concertats. Això possibilita mantenir l’oferta de grups i millorar la qualitat de l’atenció a l’aula. És a dir, donar estabilitat i viabilitat als centres i respondre satisfactòriament la demanda de la societat d’una educació pública de qualitat.

Cada any per aquestes dates, el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya obre la preinscripció d’estudiants per a les places disponibles de les públiques i concertades. Prèviament, n’ha d’haver definit l’oferta, que s’hauria de fer segons les necessitats d’escolarització que es preveuen en el municipi. A partir de l’oferta disponible, les famílies poden exercir el dret d’elecció de centre. I és lògic que l’oferta sigui prèvia al dret a elegir escola: si fos al revés, seria impossible gestionar el sistema, ja que ni es podria fer planificació de l’oferta, ni es podria donar estabilitat als centres educatius, ni –una cosa més important encara– es podria garantir l’exercici d’un dret superior al de l’elecció de centre, com és el dret a l’educació. I també és responsabilitat del Departament d’Ensenyament garantir l’equitat en l’accés a una plaça escolar.

Manera d’aconseguir aquesta fita: regulant la distribució escolar. Instrument per fer-ho: polítiques de zonificació. El mapa escolar, vaja. Que és la base a partir de la qual s'ha d'elaborar la programació de l’oferta educativa, la qual ha de garantir l’exercici del dret a l'educació de tothom, harmonitzant-ho amb els drets dels alumnes i les seues famílies a triar entre una diversitat significativa d’escoles.
La veritat, però, és que, malgrat que el mapa ha de ser una eina de treball dinàmica que s’ha d’anar redefinint periòdicament, en funció de la realitat canviant que ens envolta, a la ciutat de Lleida no hi ha hagut en els darrers anys una revisió i actualització sistematitzada que contempli el gran nombre de centres educatius que s’hi han creat en la darrera dècada. Cal, doncs, revisar el mapa escolar de la ciutat de Lleida. I és per això que ja fa dies vam presentar una moció, que es debatrà el proper 1 d’abril al ple de la Paeria, demanant la seva actualització.

L’Ajuntament hauria de participar activament en la revisió, perquè és l’Administració més propera i perquè intervé en les dinàmiques d’escolarització de la ciutat (a través de l’Oficina Municipal d’Escolarització), als projectes urbanístics de futur i les dinàmiques de ciutat. Cal que col·labori amb el Departament d’Ensenyament en la planificació de les necessitats educatives de la ciutat i proposar la revisió del mapa escolar que es presenta en aquest document de treball, amb la voluntat de facilitar un procés de reflexió i debat a la comunitat educativa i en els sectors interessats en l’educació, que s’hauria d’articular en el Consell Escolar Municipal.

També vam demanar al Departament d’Ensenyament, que és qui té la potestat de definir el mapa escolar, faci partícep a la Paeria en aquesta revisió, tal com la normativa contempla que es pot fer. A més, instem l’equip de govern municipal perquè convoqui el Consell Escolar Municipal i l’impliqui, com a representant i òrgan de participació de la comunitat educativa de la ciutat, en la revisió del document. I que Departament d’Ensenyament i govern de la Paeria acordin l’elaboració d’un pla de treball que contempli la posada en marxa del procés participatiu de la comunitat educativa a través del Consell Escolar Municipal i defineixi el calendari en què es desenvoluparà el pla de treball.
La revisió del mapa escolar de la ciutat de Lleida hauria d’incorporar criteris per a la consolidació d’una oferta estable de centres sostinguts amb fons públics per tal que permeti consolidar projectes educatius, tant de centre com de zona. Preparant la xarxa educativa de la ciutat per als reptes de futur que tenim al davant i fent arribar a la comunitat educativa el missatge que Lleida, ciutat educadora, aposta per l’escola pública, de qualitat i cohesionadora.

0 comentaris :

Publica un comentari a l'entrada