dilluns, 6 de març de 2017

Porta a porta, cuita-corrents, sense dir ni piu


El novembre passat, l’equip de govern de la Paeria anunciava de la forma habitual en ells (a bombo i plateret) que en els següents mesos s’engegava a Lleida un nou sistema de recollida de residus en comerços, locals de restauració i edificis públics: el porta a porta. Començant pels establiments més grans per, després, ampliar-se als de zones comercials, com l'Eix. Continuant amb un pla pilot de les mateixes característiques a domicilis particulars.
Certament, cal un canvi radical en la recollida i la gestió de residus urbans. Perquè Lleida és una de les ciutats que pitjor gestiona els residus sòlids urbans i on menys selecció i reciclatge de residus es fa. I any a any va a pitjor, fins al punt que entre 2010 i 2015 la recollida selectiva va passar del 24,6 al 23,9%... Mentre la mitjana catalana supera el 40%.
Aquesta és una situació preocupant, ja que un menor reciclatge és un malbaratament de recursos, amb repercussions ambientals prou conegudes, però també econòmiques: més residus a l’abocador impliquen més costos a l’Ajuntament, menys ingressos per la valorització de materials reciclables i més necessitat d’inversió per ampliar l’abocador. Cal, doncs, canviar. Més quan la UE exigeix als ajuntaments unes taxes de reciclatge de cartró, vidre o plàstic del 50% per a l'any 2020 i del 70% al 2030. Ho torno a dir: ara no arribem ni al 24%!
I no només és això. Els propers anys el preu per abocar residus augmentarà progressivament, precisament per incrementar el volum de residus seleccionats. Poca broma, perquè provocarà un notable augment del cost del tractament de residus: dels 19€ per tona actuals, a pagar-ne 30€. Augment de quasi un 60% que repercutirà directament a la butxaca de la ciutadania.
El porta a porta, doncs, pot ser una bona fórmula. En altres municipis ja dóna resultats. Ara: per al seu èxit, necessitem que la ciutadania s’hi impliqui. I això significa aconseguir un gran consens social. Cal comptar amb la complicitat de la ciutadania. Per això, ha de tenir la màxima informació per valorar la necessitat de la implantació el sistema PAP. I, evidentment, ha de ser escoltada: l’A-B-C de la gestió del canvi és que s’ha de buscar aliances i complicitats. Per un canvi tan radical en la recollida de residus, la informació i la participació són fonamentals.
Aquests dies, s’inicia a l’Eix comercial la implantació del porta a porta. La gent es va trobar amb la sorpresa que se’ls anunciava que s’implantava determinat dia i se’ls informava de què havien de fer. Cap informació sobre la seua finalitat, els avantatges i inconvenients; cap consulta sobre què hi tenien a dir... Res. L’equip de govern, que setmanes abans es feia la foto anunciant el porta a porta, sense donar la cara.
Tinc ganes de dir que, en el ple de desembre passat, tres grups municipals (ERC-Avancem, Crida i Comú) vam presentar una moció referida a la implantació del porta a porta. Entre altres coses, proposàvem un procés informatiu i de participació ciutadana per assolir el consens social necessari. I, com a resultat, elaborar un programa pilot de recollida PAP, amb calendari d’informació, sensibilització i implantació. S’hi van negar PSC, CiU i C’s i es va abstenir el PP.
Des d’ERC-Avancem, reclamem que, prèviament a la implantació d’un sistema tan innovador com el porta a porta, es busqui la complicitat de la ciutadania, començant pels sectors que han de fer de “conillets d’índies”. Que no s’imposi a la gent de l’Eix ni horaris, ni criteris, ni procediments. No fer-ho així és la millor manera que aquest nou intent fracassi com els anteriors. I demanem als grups que s’hi van oposar en el seu moment, que canviïn de criteri.
Participació i apoderament volen dir això. Transparència no és que la ciutadania sigui invisible. Bon govern significa acció política eficient, útil i oberta a la ciutadania. Hem de donar sentit a les paraules, sempre. També en la implantació de nous sistemes. Qui no ho faci, pot ser que acabi al cubell de residus de rebuig.

0 comentaris :

Publica un comentari